گیربکس چیست؟

الکتروگیربکس عامل نیروی جنبشی و حرکت در صنعت الکتروموتور است که در دو نوع جریان مستقیم DC و جریان متناوب AC می باشد. در ‌صنعت معمولا‌ الکتروموتور های AC قابل استفاده است که خود به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردد.

الکتروموتور تک فاز در توان های پایین حد‌ود 12/1 اسب یا 7.5 اسب موجود می باشد و در توان‌ های بالاتر ‌از ‌موتورهای سه ‌فاز استفاده می گردد‌. با توجه به مشخصات سیم‌پیچ الکتروموتور، سرعت دوران‌ آنها معمولا‌ 700، 910، 1425 و 2850 دور بر دقیقه است.


نحوه محاسبه گشتاور خروجی گیربکس:

T: P.9950/N2

T: گشتاور (دور در دقیقه)

P: توان (کیلووات)

N2: دور خروجی (دور در دقیقه)

با داشتن گشتاور و اعمال فاکتور ایمنی از جداول مربوطه، گیربکس مورد نظر را انتخاب می نماییم.


چند نمونه از برندهای معروف الکتروگیربکس


گیربکس باور Bauer

گیربکس اس ای دبلیو SEW

گیربکس هیدرومک Hydromec

گیربکس سیتی SITI

گیربکس بونفیلیولی B

onfiglioliگیربکس فلندر Flender

گیربکس ایلماز Yilmaz

گیربکس موتوواریو Motovario

گیربکس رهنما

گیربکس بروینی Bervini

گیربکس ترنستکنو Transtecno

گیربکس بهین

گیربکس زد ای تی ZET

گیربکس سهند

ایران گیربکس

گیربکس سومیتومو Sumitomo

گیربکس رضایت

گیربکس شاکرین

گیربکس شریف

گیربکس ایماک Imak

گیربکس اروپایی

گیربکس رجینا Reggiana  


چگونه گیربکس یا چرخ دنده کار می کند؟

گیربکس ها در بسیاری از تجهیزات مکانیکی کاربردی هستند. مهم ترین کاربرد آنها کاهش دنده در تجهیزات موتوری می باشد. کار دیگری که چرخ دنده ها انجام می دهند تنظیم کردن جهت چرخش است. به عنوان مثال در دیفرانسیل بین چرخ های عقب اتومبیل شما قدرت به وسیله میل محوری که به مرکز اتومبیل متصل است منتقل می شود و دیفرانسیل باید نیرو را ۹۰ درجه بچرخاند تا در چرخ ها استفاده شود.


اصول اولیه

در هر چرخ دنده نسبت دنده با فاصله از مرکز چرخ دنده تا نقطه تماس تعیین می شود. به عنوان مثال در ابزاری با دو چرخ دنده، اگر قطر یکی از چرخ دنده ها ۲ برابر دیگری باشد، ضریب دنده ۲:۱خواهد بود. یکی از ابتدایی ترین انواع چرخ دنده که می توانیم ببینیم چرخی با برآمدگی هایی به شکل دندانه های چوبی است.

مشکلی که این نوع از چرخ دنده ها دارند این است که فاصله از مرکز هر چرخ دنده تا نقطه تماس، وقتی که چرخ دنده می چرخد تغییر می کند (ضریب دنده وقتی چرخ دنده می چرخد تغییر می کند.). بنابراین سرعت خروجی نیز تغییر می کند. چنانچه شما در اتومبیل خود از چرخ دنده هایی شبیه به این استفاده کنید، ثابت نگه داشتن سرعت در این شرایط غیر ممکن خواهد بود و شما دائما باید سرعت را کم و زیاد نمایید.


- گیربکس خورشیدی: نام های رایج در بازار: گیربکس دنده خورشیدی، گیربکس سیاره ای، گیربکس ستاره ای

- گیربکس هلیکال: نام های رایج در بازار: موتور گیربکس هلیکال، الکتروگیربکس شافت مستقیم، گیربکس شفت مستقیم

- گیربکس حلزونی: موتور گیربکس حلزونی یا الکتروگیربکس حلزونی در واقع گیربکس کوپله شده با موتور می باشد که بنا به در خواست مشتری با الکتروموتور مورد نیاز ارائه خواهد شد.

- گیربکس صنعتی: کلیه گیربکس های مذکور را بنا به درخواست مشتری می توان به صورت گیربکس تک یا کوپله شده با موتور که همان موتور گیربکس یا الکتروگیربکس می باشد، ارائه نمود.

- گیربکس آویز: یا گیربکس شافت موازی

- گیربکس کرانویل: که از آن با نام های گیربکس شافت بغل یا گیربکس 90 درجه و یا گیربکس هالو شافت (هالو شفت) نیز نام می برند.


- گیربکس دور متغیر: یکی از رایج ترین روش های کاهش دور خروجی از الکتروموتورها، استفاده از گیربکس دور متغیر (واریاتور) می باشد. این نوع گیربکس ها بصورت مکانیکی دور را به میزان 0.9  تا 0.1 دور خروجی از الکتروموتور کاهش می دهند.